Liberalismens grunder

Varje människas frihet

Liberalism är att varenda människa ska få styra över sitt liv. Vår politik utgår inte från grupper. För vi vet att alla människor har olika drömmar och förutsättningar.

Frihet och rättvisa

Alla behöver få en ärlig chans i starten om friheten inte bara ska gälla de starkaste. Därför hjälps vi åt i ett samhälle, tar ansvar för varandra och betalar välfärden tillsammans. Det är grunden för vad som brukar kallas socialliberalism.

Politisk frihet och demokrati​

Varje människa har rätt till sin politiska övertygelse, sin religion och livsåskådning. Det viktigaste sättet att trygga denna frihet är demokratin. Den bygger på politisk frihet, allmän rösträtt och rättssäkerhet.​

Ekonomisk frihet och marknadsekonomin​

Alla ska ha rätt att välja yrke, konsumtion, bosättning och livsstil. Det viktigaste sättet att trygga denna frihet är marknadsekonomin. Den bygger på enskilt ägande, närings- och avtalsfrihet. Konsumenternas val styr produktionen. Marknadsekonomin är det enda ekonomiska system som går att förena med demokrati.

Rättvisa och solidaritet​

Alla människor ska ha goda förutsättningar att utvecklas. Alla former av diskriminering måste därför bekämpas. De sämst ställdas villkor är alltid en viktig utgångspunkt för vårt arbete. I ett liberalt välfärdssamhälle bidrar stat, kommuner och frivilliga gemenskaper till alla människors trygghet och förankringar.

Feminism och jämställdhet​

Liberal feminism handlar om kvinnors och mäns lika rätt till frihet, ansvar och makt. Det liberala uppdraget går ut på att frigöra individen från de begränsningar som bristande jämställdhet innebär, och bekämpa de attityder och föreställningar som ligger bakom.

Internationalism och internationell solidaritet​

Liberaler är världsmedborgare. Människors rätt till frihet måste värnas oavsett var på jorden de befinner sig. Hunger och fattigdom måste bekämpas. Vi arbetar för global frihandel och en generös biståndspolitik. Vi vill stärka demokratin och marknadsekonomin i alla världens länder. Den liberala visionen är att fri rörlighet för individen ska vara en mänsklig rättighet. Alla ska tillåtas leva och verka där i världen som de själva vill.

Blåklintens betydelse

Flera svenska partier har en blomma som symbol. För Liberalerna är det blåklinten som gäller. En del tycker att den är ett ogräs som bör utrotas. Men vi tycker att blomman är vacker och en prydnad för svensk kultur.

Det liberala partiet i Sverige bildades ur kampen för rösträtt för alla kvinnor och män. Blåklinten var symbol för rösträttsrörelsen, och blev därför även partiets märke.

Den enkla men särpräglade blomman sprider sig längs åkermark och dikesrenar över hela Sverige när sommaren är som vackrast. Blåklinten liknar ingen annan svensk växt, den kan växa sig meterhög och varje enskild blomma har ett alldeles eget utseende.
Det är verkligen inte konstigt att vi liberaler är stolta över vår bakgrund, vår ideologi och vår blomma.

Blåklintens betydelse

Om du vill engagera dig

I en värld som vill ha enkla och snabba lösningar och där lögn kallas för alternativ fakta – där behövs liberal politik och där behövs DU! Som medlem kan du förändra tillsammans med andra. Ett annat sätt att engagera sig är att lämna en donation.